01 december 2016
Inspectiebezoek
INSPECTIEBEZOEK – 24 NOVEMBER
Op donderdag 24 november 2016 is er op Horizon een inspectiebezoek geweest.
Het onderzoek, welke op Horizon heeft plaats gevonden, is een van de onderdelen van het totale onderzoek van de stichting CPO Lelystad. Het totale onderzoek heeft tot doel een antwoord te formuleren op de centrale vraag: “is de sturing op kwaliteit op orde en is sprake van een deugdelijk financieel beheer”.
De indicatoren die op Horizon onderzocht zijn waren: het aanbod, de resultaten en de ontwikkeling van leerlingen, de onderwijstijd, het schoolklimaat, het didactisch handelen van leraren, de afstemming op de onderwijsbehoeften van leerlingen, de zorg en begeleiding, de kwaliteitszorg en de naleving van wet- en regelgeving.
Daarnaast zijn er klassenbezoeken geweest, documenten bekeken, gesprekken gehouden met leerlingen, ouders, de leerkrachten, intern begeleider en directie.
Aan het eind van de dag is er een nagesprek geweest met het bevoegd gezag, leerkrachten en de directie.
Het verslag van het inspectiebezoek zal een onderdeel van het bestuurlijk verslag worden. Voor Horizon kunnen we u de volgende ‘uitslagen’ mededelen:
Horizon | Inspectie |
Kwaliteitsgebied OP Onderwijsproces | |
OP1 Aanbod | voldoende | voldoende |
OP2 Zicht op ontwikkeling | voldoende | voldoende |
OP3 Didactisch handelen | (on)voldoende | voldoende |
Kwaliteitsgebied SK Schoolklimaat | |
SK1 Veiligheid | voldoende | voldoende |
SK2 Pedagogisch klimaat | goed | voldoende |
Kwaliteitsgebied OR Onderwijsresultaten |
OR1 Resultaten | onvoldoende | voldoende |
OR2 Sociale en maatschappelijke competenties | voldoende | voldoende |
OR3 Vervolgsucces | voldoende | voldoende |
Kwaliteitsgebied KA Kwaliteitszorg en ambitie |
KA1 Kwaliteitszorg | voldoende | voldoende |
KA2 Kwaliteitscultuur | voldoende | goed |
KA3 Verantwoording en dialoog | voldoende | voldoende |
Naast deze oordelen/bevindigen hebben we als team ook een aantal aanbevelingen gekregen waar we aan kunnen gaan werken om het onderwijs op Horizon nog beter te krijgen.
Deze aanbevelingen worden binnen de schoolraad en de medezeggenschapsraad besproken.