Kids

Kunst en Cultuur

In de groepen 3  tot en met 8 is er, verspreid over de hele week, ruimte gemaakt voor de verschillende creatieve vakken.

Daarnaast vinden wij als team dat ontmoetingen met kunst en cultuur vooral ook vakoverstijgend horen plaats te vinden. Mooie aanknopingspunten hierbij zijn: thema van de week, andere vakken, feesten en projecten. Ook proberen we de kinderen elk jaar kennis te laten maken met cultuur buiten de school. Dit kan een uitstapje zijn naar het theater. Maar ook een museum of beeldenroute zijn onderdeel van ons onderwijs. Hierin proberen wij als school regelmatig af te wisselen.

Kenmerkend voor Horizon is dat wij een ruim aanbod hebben op het gebied van kunst en cultuur. De expressieactiviteiten worden door de groepsleerkrachten gegeven. Ook is één van de leerkrachten coördinator kunst en cultuur. Zij is o.a. contactpersoon tussen school en Centrum voor Kunst en Cultuur  “De Kubus”, afdeling Kunstwijs (CKC).

De coördinator stimuleert het team om hun HORIZON te verbreden op het gebied van kunst en cultuur. De aanpak die Horizon op dit moment gebruikt bij het samenstellen van kunst en culturele activiteiten is die van vraag en aanbod. Er wordt kritisch gekeken naar het aanbod van verschillende externe instanties. Daarbij wordt gelet of het aanbod past bij onze visie op onderwijs en het onderwijsleerprogramma. Een enkele maal zoeken wij zelf naar culturele activiteiten die aansluiten bij thema’s, actualiteit en projecten. Als dat nodig is, wordt ondersteuning gevraagd van een Culturele instelling.